یو بولت (U BOLT) | کاربرد انواع یوبولت در صنعت

یو بولت (U BOLT) | کاربرد انواع یوبولت در صنعت

کرپی یو بولت ( U BOLT) یک بولت (پیچ) می باشد که به شکل U خم شده است. یوبولت یک پیچ منحنی است که از هر دو انتها یا هر دو بازوی خود رزوه شده است. به دلیل انحنای پیچ یوبولت به خوبی به دور لوله و تیوب قرار می گیرد. این پیچها می توانند باعث فیکس کردن لوله و تیوب ها در جای خود شوند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن B8553F68-2600-478D-8FD3-2D87084AB73A.jpeg است

کاربرد یو بولت ها در چیست؟

به عنوان مهار کننده: یو بو لت ها می توانند به عنوان مهار کننده­ی لوله و تیوب ها باشند. به این شکل که آنها حرکت و جابجایی لوله ها را مهار می کنند، لوله ها را به دیگر ساختارها متصل کرده و روی آنها قرار می گیرند. مهار کردن لوله ها بیشتر به صورت سنجاق کردن آنها به زمین است. در بعضی موارد پایین نگه داشتن لوله ها می تواند موجب خوردگی در نقطه ای که فشار بیشتر متمرکز است شود. همچنین یو بولت ها حرکت لوله ها را کنترل می کنند؛ به این معنی لوله ها می توانند در محور خود یا در محدوده­ی نگه دارنده خود حرکت کنند اما در محدوده قابل کنترل و به سمت بالا یا پایین جابجا نشوند.

در کشتیرانی: یو بولت ها همچنین می توانند برای ثابت نگه داشتن لوله ها در کشتیرانی مفید باشند. آنها از بالا و پایین رفتن و شکستن لوله ها جلوگیری می کنند.

استاندارد سایز بندی و ابعاد بست لوله

سایز بندی لوله ها بر اساس سایز دهانه لوله معرفی و شناخته می شوند. برای ساخت یوبولت اندازه قطر خارجی و سایز بیرونی لوله درنظر گرفته و بر اساس آن  محاسبه و ساخته می شوند. مثال : اگر لوله ای 1 اینچ اندازه گیری شود .سایز دهانه داخلی آن یک 1اینچ و قطر بیرونی آن بیشتر از ۱ اینچ می باشد. با این حساب u-bolt باید بر اساس اندازه خارجی لوله ساخته شود . تا لوله درون یوبولت جای بگیرد. 

. سایز بندی و تعریف بست یوبولت بر اساس (ضخامت رزوه – اندازه داخلی و دهانه – ارتفاع – نوع  ‍ ‍‍– آلیاژ) آن ها محاسبه میگردد، که باید در نظر گرفته شود..

یوبولت ها چگونه ساخته می شوند؟

ساخت یوبولت بدین صورت است که ابتدا میلگرد با اندازهای مشخص برش داده میشود. بعد از برش هر دوسر میلگرد به اندازه مشخص رزوه می شود. بعد از اتمام دنده کردن دو سر بولت ،از وسط به شکل U حالت داده و برای محافظت در برابر شرایط جوی ، پوشش داده می شود .

یوبولت ها بر اساس 4 المان و ویژگی شناخته میشوند:

  1. ضخامت رزوه 
  2.  اندازه دهانه داخلی   
  3.  آلیاژ 
  4.  ارتفاع

 نحوه نصب و راه اندازی بست کرپی چگونه است؟

می توان گفت یوبولت ها احتمالاً رایج ترین نوع ساپورت لوله هستند. نصب U-bolt لوله بسیار آسان است. اندازه پیچ و مهره ها بر اساس OD لوله تعیین می شود. همه پیچ و مهره های دارای اندازه مناسب، از رزوه و مهره تشکیل شده اند. تنها کار این است که شما یک سوراخ در تیر تکیه گاه ایجاد کنید، پیچ را به درستی از طریق آن سوراخ ها تراز کنید و مهره ها را بسته به نوع تکیه گاه سفت نمایید. مراحل نصب بست کرپی به عنوان ساپورت لوله و ساپورت تاسیسات عبارتند از:

  1. هر دو مهره را از هر طرف U-bolt جدا کنید.
  2. U-bolt را در اطراف لوله ای که وصل می کنید قرار دهید و انتهای پیچ را از سوراخ های تیر یا ساختار خود عبور دهید.
  3. مهره ها را روی هر انتهای بیرونی پیچ بچرخانید.
  4. مهره‌هایی را که به تیر تکیه‌گاه نزدیک تر هستند، با دست ببندید.
  5. مهره های بیرونی هر انتهای U-bolt را ببندید و از یک ابزار برقی یا آچار برای سفت کردن مهره ها استفاده کنید.
  6. قبل از سفت کردن مهره ها، مطمئن شوید که فاصله را متناسب با مشخصات آن اندازه گیری کنید.

تدارکات صنعتی سپاهان

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.