صفحه ستون جوشی چیست؟ (کاربرد بولت و صفحه ستون آماده)

صفحه ستون جوشی چیست؟ (کاربرد بولت و صفحه ستون آماده)

صفحه ستون جوشی چیست؟

اتصالات از دسته مهم ترین موضوعاتی هستند که صنایع مختلف و در تولید محصولات متفاوت یا انجام پروژه های ساختمانی و عمرانی به آن دقت کرد. هر گاه بخواهند دو چیز جدا از هم را به یک دیگر وصل کنند و آنها را در یک جا و با یک کاربرد خاص مورد استفاده قرار بدهند، باید از طریق انواع اتصالات آنها را به هم وصل کرد و از معروف ترین روش های اتصالات نیز اگر بخواهیم برایتان مثالی بزنیم، استفاده از بولت و صفحه ستون است.اما یکی دیگر از کاربردی ترین روش های اتصالات جوش دادن دو محصول آهنی به یکدیگر است که باعث می شود آنها به طور کامل و محکمی به هم بچسبند و به راحتی از هم باز نشوند. نکته دیگر درباره این نوع از اتصالات این است که دیگر نیازی ندارید که سوراخ های بزرگ در اجسام مختلف تولید کنید.

صفحه ستون (Base Plate) چیست؟

  • بیس پلیت یا صفحه ستون آماده، یک المان فولادی بسیار مهم در انواع سازه های مختلف است که بر روی فوندانسیون نصب شده و ستون ها به طور کامل روی آن قرار می گیرند. در واقع صفحه ستون برای قوطی، یک بخش مهم است که ستون ها رو روی آن سوار می شوند و به آن متصل می شوند و ثابت می مانند. شما میتوانید در تصویر زیر با بیس پلیت بیشتر آشنا شوید. در واقع صفحه ستون برای قوطی، یک ورق فولادی بسیار محکم است که روی پایه ستون قرار می گیرد و ستون در داخل آن می رود و این ورق بعد از آن به طور محکمی به پایه متصل می شود و این اتصال به شیوه های مختلفی انجام می گیرد.

انواع بیس پلیت جوشی کدامند؟

صفحات ستون به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول بیس پلیت های بولت هستند که به آنها صفحه ستون ساده نیز گفته می شود. این صفحه ستون ها به طور ساده تولید می شوند و نحوه استفاده از آنها نیز به شدت راخت می باشد. این صفحه ستون آماده را باید روی پایه قرار داد و سپس ستون را از سوراخ وسط آن که به شابلون نیز معروف است قرار داد و سپ آن را بولت ها و مهره های محکم سفت کرد.اما مدل صفحه ستون جوشی کمی تفاوت دارد و این دسته از صفحه ها در کارخانه تولید می شوند و در همانجا بولت ها و مهره ها به آن جوش می خورند تا در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. نصب این بیس پلیت ها کمی سخت تر است اما به دلیل اینکه بولت و صفحه ستون ها به آن جوش خورده اند، از استحکام بسیار بالاتری برخوردار است. بگذارید این بخش را با مثالی برایتان توضیح دهیم. تصور کنید یک میزدارید و میخواهید برای آن پایه وصل کنید. دو راه داریم، یک اینکه در میز و پایه ها سوراخ هایی ایجاد کنید که بولت ها در آن قرار بگیرند و از آنها به هم متصل کنید و دوم این که بولت و صفحه ستون را به میز جوش بزنید و سپس پایه ها را به این بولت صفحه ستون ها وصل کنید. به طبع روش دوم از استحکام بالاتری برخوردار است و می تواند خیلی محکم تر باشد.

نحوه جوش دادن صفحه ستون های جوشی

  • صفحه ستون ها همانطور که می دانید به دو نوع متصل می شوند. صفحه ستون ها را یا به وسیله بولت صفحه ستون و مهره های مختلف به بتن پایین و ستون وصل می شوند و اتصالات محکم صورت می گیرد. اما یکی دیگر از روش ها جوش دادن بیس پلیت به ستون و بتن زیرش است که باعث می شود استحکام ان کمی بیشتر شود.برای این کار صفحه ستون را در جای خود می گذارند  و سپس بیس پلیت و ستون را به یکدیگر جوش می دهند و این کار را به طور کامل انجام می دهند و دیگر نیازی به استفاده از بولت ها و مهره ها وجود ندارد. این باعث می شود که صفحه ستون جوشی و ستون به طور کامل به یک دیگر جوش می خورند و استحکام این اتصال بسیار بالا می باشد.

طراحی صفحه ستون

  • برای طراحی صفحه ستون آماده یا بیس پلیت باید دو مرحله را پشت سر بگذارید. در مرحله اول باید بیس پلیت را در کامپیوتر طراحی کنید و اندازه ها و مقادیر مختلف را به دست بیاورید و سپس آن را به صورت عملی طراحی کنید. اما این دو مرحله از طراحی بیس پلیت جوشی چندین نکته دارد که باید به آن دقت داشته باشید.
انکربولت صادرات به عراق تولید پیچ و مهره تولید انکربولت anchor bolt انکربولت ساختمانی
انکربولت صادرات به عراق تولید پیچ و مهره تولید انکربولت anchor bolt انکربولت ساختمانی

در طراحی کامپیوتری صفحه ستون، باید مقادیر زیر را داشته باشید:

  • بار محوری ستون
  • بار های برشی ستون در دو جهت
  • لنگر های خمشی ستون و میزان خروج از مرکزیت بار
  • نوع فولاد مورد استفاده
  • عوامل محدود کننده مختلف مثل حداکثرابعاد یا حداکثر ضخامت قابل اجرا

در طراحی و تولید بیس پلیت نیز باید به این نکات دقت کرد:

  • تحمل بیشترین نیرو های داخلی: شامل نیرو های برش، خمش و محوری و تاثیر آنها تحت ترکیب بار ها
  • بیشترین نیروی محوری بدون در نظر گرفتن نیرو های برش و خمش
  • تحمل نیرو های برشی موجود بدون در نظر گرفتن محوری لنگر ها
  • تحمل لنگر های خمشی بدون حضور نیرو های برشی و محوری

کیفیت ساخت

همانطور که گفته شد، استحکام و قدرت در صحفه ستون های جوشی بسیار بیشتر است و کیفیت ساخت شما بسیار بالا تر می رود و شما می تواند سازه خود را با کیفیت بالاتری در اختیار افراد مختلف قرار دهید تضمین کیفیت عالی را به آنها بدهید.

مضرات استفاده از اتصالات جوشی و صحفه ستون جوشی

  • نیاز به دقت بسیار بالا به روش جوشکاری، آماده سازی
  • دستورالعمل جوشکاری آن کمی سخت است و تیم بازررسی نیز به دلیل اینکه این موضوع خیلی اهمیت دارد، به آن اهمیت زیادی داده می شود.
  • کنترل بازو و بازرسی پر هزینه تر
  • نیاز به یک استاد ماهر درباره این کار
  • ضریب بالا ایمنی جوش
  • مشخصات فنی، کیفی و بعد جوش نیز باید مطابق نقشه باشد که این باعث می شود که کار شما کمی سخت بشود.

در این مقاله در گروه تدارکات صنعتی سپاهان، تلاش داشتیم تا شما را به طور کامل با Base Plate های جوشی آشنا کنیم و پاسخ سوال صفحه ستون جوشی چیست را به شما بدهیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.