صادرات آهن و فولاد(شمش فولادی) به افغانستان

صادرات آهن و فولاد(شمش فولادی) به افغانستان

افغانستان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و روابط موجود یکی از بازارهای اصلی و هدف برای بازرگانی فولاد ایران است و محصولاتی همچون میلگرد (سیخ گول)، تیرآهن، ورق های سیاه و گالوانیزه، کلاف های ساختمانی، پروفیل قوطی و نبشی بیشترین اقلام درخواستی در زمینه آهن و فولاد در بازار افغانستان هستند

  • افغانستان در بخش مرکزی آسیا قرار دارد، موقعیتی استراتژیک داشته و در واقع کشورهای جنوب آسیا مانند هند را به کشورهای آسیای میانه متصل می کند و بخش مهمی از راه ابریشم که مسیر بازرگانان در طول تاریخ بوده است در این کشور قرار داشته است. این کشور به آب های آزاد راهی ندارد و در بین شش کشور محصور شده است.
  • بیشترین مرز مشترک افغانستان در شرق و جنوب این کشور به طول بیش از 2200 کیلومتر با کشور پاکستان است، از غرب حدود 900 کیلومتر با کشور ایران مرز مشترک داشته و از شمال در حدود 2400 کیلومتر با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان همجوار است. همچنین در گوشه شمال شرقی، این کشور نزدیک به 80 کیلومتر با کشور چین هم مرز است اما به دلیل کوهستانی بودن آن منطقه هنوز مرز عبوری برای بازرگانان دو کشور از آن مسیر وجود ندارد.
  • وسعت کشور افغانستان 652225 کیلومتر مربع بوده و در آخرین آمار جمعیت افغانستان در حدود 32 میلیون نفر تخمین زده شده است، بیشتر قسمت های کشور افغانستان در مرکز، شمال و شرق را کوهها و سنگلاخ ها تشکیل داده اند، این کوهها بیش از نیمی از وسعت افغانستان را تشکیل میدهد و از شرق به غرب از ارتفاع کوهها کاسته میشود. بالاترین نقطه این کشور قله نوشاخ با ارتفاع 7492 متر از سطح دریاست که متصل به رشته کوه های هندوکش میباشد.

افغانستان با ایران بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک دارد. سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با افغانستان همجوار هستند. از طرف دیگر همزبانی دو کشور باعث ایجاد زمینه عالی در تبادلات تجاری دو کشور شده و روابط عمیق اقتصادی بین بازرگانان دو کشور برقرار است و در واقع این همجواری فرصتی است برای رشد اقتصادی دو همسایه.

  • طبق آمار منتشره در سایت سیخ گول  میزان واردات کشور افغانستان در سال 2020 بالغ بر 5 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است در حالیکه صادرات این کشور در حدود 1 میلیارد دلار برآورد شده است. افغانستان با وجود دارا بودن ذخایر عظیم و ارزشمند معدنی در این کشور به دلیل حوادث مختلف سیاسی و عدم ثبات و تغییر در حکومت های این کشور و جنگ های داخلی رشد چندانی در شکوفایی اقتصادی نداشته است و ایران به عنوان کشور همسایه و هم مرز همواره در این کشور حضور اقتصادی داشته و تداوم این حضور برای داشتن سهم کافی در این بازار ضروری است.
  • از نظر ارزش دلاری بیشترین محصولات وارداتی کشور افغانستان را گندم و محصولات غذایی، روغن های خوراکی، انرژی و مواد سوخت، محصولات الکترونیکی، آهن، فولاد و مواد ساختمانی، شکر و دارو تشکیل میدهند. همچنین این کشور صادراتی همچون آجیل و خشکبار، میوه، محصولات جالیزی، پنبه، فرش و قالیچه بوده و سنگ و سایر محصولات معدنی نیز اغلب به صورت خام صادر میشوند.
  • میلگرد، تیرآهن، ورق های سیاه و گالوانیزه، کلاف های ساختمانی، پروفیل قوطی و نبشی بیشترین اقلام درخواستی در زمینه آهن و فولاد در بازار افغانستان هستند. علاوه بر ایران محصولات فولادی کشورهای ازبکستان، قزاقستان، پاکستان، چین و ترکیه نیز در کشور افغانستان حضور دارند. البته همانطور که اشاره شد کشور افغانستان محصور در خشکی بوده و مرز آبی ندارد و واردات فولاد به افغانستان از کشور ترکیه در مقایسه با ایران چندان مقرون به صرفه نمی باشد.
  • چین نیز که حدود 80 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد با توجه به صعب العبور بودن مسیر و عدم وجود مرز گمرکی در زمینه فولاد فعلا و در حال حاضر نمی تواند رقیب جدی برای ایران در بازار فولاد افغانستان حساب شود. کشور پاکستان نیز مرز طولانی با افغانستان داشته و در زمینه صدور فولاد به افغانستان به عنوان یک رقیب حضور دارد اما لازم به ذکر است که تنوع محصولات فولادی ایران بیشتر بوده و فولاد ایران از نظر کیفیتی در بازار افغانستان شناخته شده تر و پسندیده تر است.
  • کشور ازبکستان که مرز مشترک با افغانستان داشته، تولید کننده میلگرد و سایر محصولات فولادی است. همچنین مسیر عبوری برای محصولات فولادی قزاقستان به خصوص ورق سیاه و پروفیل های قوطی و نبشی به افغانستان است و در واقع ازبکستان و قزاقستان در شرایط فعلی جدی ترین رقیب های ایران در بازار فولاد افغانستان هستند و حضور مداوم فولاد ایران و رشد این حضور نیاز به بررسی دقیق رقبا و بازاریابی های مداوم در این بازار را می طلبد.

افغانستان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و روابط موجود یکی از بازارهای اصلی و هدف برای بازرگانی فولاد ایران است. بازرگانی تدارکات صنعتیTadarokat sanati همیشه سعی داشته تا سفارش های بازرگانان بزرگوار افغانستان در زمینه فولاد را از بهترین و با کیفیت ترین کارخانه های تولید کننده فولاد تامین کند. اگر برای افغانستان قصد سفارش و یا استعلام قیمت دارید کافی است با کارشناسان تدارکات صنعتی سپاهان تماس بگیرید

  • نحوه ارسال فولاد از ایران به افغانستان
  • در حال حاضر ارسال محصولات فولادی به افغانستان از سه مرز کامیونی دوغارون (اسلام قلعه افغانستان)، ماهیرود (ابونصر فراهی افغانستان) و مرز میلک انجام میشود. مرز دوغارون در استان خراسان رضوی، ماهیرود در استان خراسان جنوبی و مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان ایران قرار دارند. با توجه به مقصد نهایی کالا، بازرگانان می توانند هر کدام از این سه مرز را جهت وارد کردن سفارش خود به افغانستان انتخاب کنند. البته در بعضی مواقع ترافیک شدید در مرز دوغارون باعث میشود بازرگانان تصمیم بر ورود کالای خود از سایر مرزها بگیرند.
  • لازم به ذکر است در سال 1399 مرز ریلی شمتیغ بین ایران و افغانستان از مبداء شهر خواف ایران نیز افتتاح شد. اما در عرصه عمل هنوز این مرز جهت ارسال کالاهای فولادی به افغانستان بهره برداری زیادی نداشته است. امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم بطور مختصر به سوالات شما در زمینه صادرات به افغانستان پاسخ داده باشیم. علاوه بر آن کارشناسان ما مشتاقانه آماده دریافت سوال ها و نظرهای شما عزیزان بوده و در زودترین فرصت ممکن پاسخگویی و مشاوره انجام خواهد شد. تدارکات صنعتی سپاهان به عنوان یک دوست و مشاور همیشه در کنار شماست.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.