شمش فولادی 5SP چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شمش فولادی 5SP چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شمش های فولادی

شمش‌های فولادی جایگاه ویژه‌ای در صنایع تولید آهن‌آلات دارند؛ این مقاطع پایهٔ ساخت بازهٔ وسیعی از محصولات فولادی قرار می‌گیرند و همین مسئله، به‌خوبی نشان‌دهندهٔ نقش کلیدی این دسته از محصولات میانی در فرایند فولادسازی است. شمش‌های فولادی به‌خودی‌خود از مواد اولیهٔ متفاوتی تولید می‌شوند و به شکل کلی، دارای گریدهای متنوعی هستند؛ یکی از این گریدها، شمش 5SP نام دارد که باتوجه‌به عناصر شیمیایی موجود در آن و ویژگی‌های مکانیکی و فنی‌اش، از سایر بیلت‌ها و اسلب‌ها مجزا می‌شود.

در این صفحه، اطلاعاتی کامل دربارهٔ قیمت شمش 5SP در انواع ابعاد و سایزهای گوناگون درج شده است. گفتنی است که شما می‌توانید با انتخاب گزینهٔ دلخواه خود و برقراری یک تماس با پشتیبانی تدارکات صنعتی سپاهان بخش مقاطع فولادی، به‌سادگی فرایند ثبت پیش‌فاکتور، پرداخت هزینه و ارسال بار را در یک بازهٔ زمانی کوتاه انجام بدهید. همچنین لازم به ذکر است که در بخش پایانی این صفحه، مقاله‌ای برای پاسخ به پرسش “شمش 5SP چیست” قرار گرفته است؛ مطالعهٔ این محتوا به شما کمک می‌کند تا آشنایی بیشتری با این مقطع فولادی پیدا کنید و خرید دقیق‌تری داشته باشید.

شمش فولادی چیست؟

همان‌طور که در بخش آغازین این مقاله نیز بیان کردیم، گرید 5SP در واقع یک آلیاژ فولادی برای تولید شمش‌های فلزی است؛ پس برای شناخت این محصول، ابتدا باید به معرفی انواع شمش‌های فولادی بپردازیم و پس از آن، به سراغ گریدهای گوناگون و مسائل جزئی‌تر برویم.

شمش فولادی یک محصول پایه است که در نقاط آغازین تولید بسیاری از محصولات فولادی مانند انواع ورق و مقاطع فولادی متنوع مانند میلگرد دیده می‌شود. ماجرا ازاین‌قرار است که در فرایند تولید آهن‌آلات، متخصصان مواد اولیه‌ای مانند کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را به شمش‌هایی در ابعاد متعدد تبدیل می‌کنند و پس از آن، این شمش‌ها را برای تولید محصولات دیگر به کارخانهٔ متفاوتی ارسال می‌نمایند.

این مقاطع در واقع یکی از اصلی‌ترین محصولات میانی به‌حساب می‌آیند و نقشی کلیدی در تولید هر نوع مقطع فولادی دارند؛ به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند لازمهٔ تولید یک محصول فولادی نهایی، استفاده از شمش‌ها در گریدهای گوناگون است.

شمش فولاد شمش 5SP چیست؟
محصولات فولادی میانی مانند سایر آهن‌آلات با استفاده از عناصر شیمیایی گوناگونی ساخته می‌شوند؛ گفتنی است که حضور این عناصر در کمیت‌ها و کیفیت‌های گوناگون باعث به‌وجودآمدن آلیاژهای فلزی متعددی می‌شود که معمولاً با اسم‌های متفاوتی نامیده می‌شوند.
با این حساب، شمش 5SP یک نوع مقطع فولادی میانی است که با استفاده از آلیاژهای متفاوتی ساخته شده ولی در نهایت، یک نوع شمش فولادی به‌حساب می‌آید. اگر بخواهیم علت تمایز این محصول را نسبت به سایر آلیاژهای مشابه آن نظیر 3SP بیان کنیم، باید به سراغ بررسی عناصر شیمیایی و خواص مکانیکی این محصولات برویم و این دسته از بحث‌های تخصصی را به‌پیش بکشیم.

عناصر شیمیایی تشکیل‌دهنده

برای آنکه بتوانیم شناخت بیشتری با خواص مکانیکی، ترمودینامیکی و فنی این محصول پیدا کنیم و تفاوت شمش 5SP و 3SP را بهتر درک کنیم، لازم است که عناصر اصلی موجود در این آلیاژ را بررسی نماییم؛ این عناصر به شرح زیر هستند:

_ 28 تا 0.37 درصد کربن؛

_ 40 تا 0.90 درصد منگنز؛

_ حداکثر 0.35 درصد سیلیکون؛

_ کمتر از 0.050 درصد فسفر؛

_ کمتر از 0.050 درصد گوگرد؛

_ کمتر از 0.50 درصد کروم؛

_ کمتر از 0.040 درصد آلومینیوم؛

_ کمتر از 0.50 درصد روی؛

_ حداکثر 0.55 درصد سریم.

توجه داشته باشید که کارخانه‌ها حتماً باید با دقت تمام درصد بندی عناصر بالا را رعایت کنند تا در نهایت در بخش آنالیز شمش 5SP نتایج با مواردی که در بالا بیان کردیم مشابه باشند، در غیر این صورت، کوچک‌ترین ناهماهنگی موجب به‌هم‌ریختن توازن این عناصر و در نهایت، تغییر ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی این دسته از شمش‌های فولادی می‌شود.

مشخصات شمش 5SP

حالا که عناصر این مقطع فولادی را بررسی کردیم، زمان مناسبی است که به سراغ مشخصات شمش 5SP برویم و جزئیات آن را هم مرور کنیم. برای درک دقیق این ویژگی‌ها باید بر اساس جزئیات جدول عناصر شیمیایی آن پیش برویم.

با مرور درصد کروم موجود در این شمش به این نتیجه می‌رسیم که مقاومت این دسته از مقاطع در برابر عوامل خورنده‌ای مانند آب، رطوبت و اکسیژن چندان مطلوب نیست و همین مسئله باعث می‌شود که محصولات تولیدشده با این مقطع به شکل گالوانیزه در بیایند یا فرایندهای دیگری را پشت سر بگذارند تا در نهایت قابلیت ضد اکسید آن‌ها افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، با بررسی میزان کربن این محصول متوجه می‌شویم که انعطاف‌پذیری و جوشکاری آن در مقایسه با شمش‌های گرید SD40 بهتر است اما در مقایسه با آلیاژهای دیگری مانند SS400 و SR24، از انعطاف و جوش‌پذیری مطلوبی برخوردار نیست.

تفاوت شمش 5SP و 3SP

احتمالاً زمانی که اقدام به خرید یک شمش فولادی بکنید، با این دو نام مشابه مواجه خواهید شد؛ این دو آلیاژ هر دو در ساخت انواع شمش‌های فولادی به کار می‌روند و از جهت ویژگی‌های مکانیکی و فنی تقریباً شبیه به هم هستند. همین عوامل باعث می‌شود که در یک استاندارد مشابه قرار بگیرند و از جهت گرید آلیاژی در کنار هم باشند.

اما نباید از یاد ببریم که تفاوت‌هایی در میان این دو آلیاژ، باعث ایجاد برخی تمایزها در خصوصیات مکانیکی آن‌ها شده است؛ در نتیجه، تولیدکنندگان مقاطع فولادی در زمان ساخت یک محصول خاص، با درنظرگرفتن ویژگی‌های موردنظرشان از محصول نهایی، اقدام به خرید یکی از این دو آلیاژ می‌کنند.

اگر بخواهیم به شکل مختصر تفاوت این دو محصول را بیان کنیم، باید بگوییم که درصد کربن موجود در آلیاژ 3SP تا حدودی کمتر از درصد کربن موجود در آلیاژ دیگر است؛ این مسئله باعث می‌شود که شمش 3SP از جهت انعطاف‌پذیری و خاصیت‌های جوشکاری تا حدودی از محصول دیگر پیشی بگیرد و به سبب همین ویژگی‌ها، برای تولید دستهٔ خاصی از محصولات فولادی به کار برود.

سخن پایانی ادمین

شمش 5SP یک نوع شمش فولادی به‌حساب می‌آید که در یکی از سه شکل بیلت، بلوم و اسلب به بازار عرضه می‌شود؛ این آلیاژ دارای عناصر شیمیایی و ویژگی‌های مکانیکی متفاوتی در مقایسه با سایر آلیاژهای به‌کاررفته در شمش‌های فلزی است؛ در نتیجه، همین مسائل می‌تواند پایهٔ شناخت تفاوت شمش 5SP و 3SP یا سایر گریدها به‌حساب بیایند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.