روش تولید رایج و موارد مصرف انواع شمش فولادی

روش تولید رایج و موارد مصرف انواع شمش فولادی

شمش فولادی مهم‌ترین محصول میانی فولادی است که قیمت آن تأثیر بسیار زیادی بر قیمت تمام‌شده مقاطع فولادی دارد. حتماً نام محصولاتی از قبیل اسلب، بیلت و بلوم را شنیده‌اید. برای کسی که چندان با این مقاطع آشنایی نداشته باشد ایجاد تمایز بین آن‌ها بسیار سخت خواهد بود و تصور می‌شود که همه آن‌ها درواقع یک نوع محصول هستند. اما اصلاً این‌طور نیست! این محصولات بااینکه همگی از خانواده شمش فولاد هستند اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. ضمن اینکه، محصولات نهایی فولادی که توسط این شکل‌های مختلف از شمش تولید می‌شوند متفاوت از یکدیگرند. در ادامه با انواع شمش فولادی، روش تولید و مشخصات فنی آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

   شمش فولادی چیست؟

شمش فولادی به دسته‌ای کلی از محصولات میانی ریخته گری فولاد گفته می‌شود. این شمش خود از شمش اولیه یا pig که برای قطعه ریزی استفاده می‌شود تولید می‌شود و بر اساس شکل سطح مقطع و ابعاد به انواع مختلفی مانند اسلب، بیلت و بلوم تقسیم می‌شود. این مقاطع را به‌اصطلاح محصولات میانی فولادی می‌گویند چون‌که با انجام فرآوری و ذوب ریزی اولیه بر روی آهن خام یا pig iron تولید شده و سپس با استفاده از روش‌های شکل‌دهی مختلف به محصولات نهایی فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، ورق و غیره تبدیل می‌شوند.

تفاوت انواع شمش فولادی

همان‌طور که گفته شد شمش‌های فولادی با توجه به نوع سطح مقطع و ابعادی که دارند از یکدیگر متمایز می‌شوند. ازآنجایی‌که تولید محصولات فولادی نهایی به ابعاد و شکل این شمش‌ها بستگی دارد، باید که از مشخصات فنی و دامنه کاربردی آن‌ها شناخت کافی داشته باشیم.

بیلت فولادی

بیلت billet یا شمشال نوعی شمش با سطح مقطع مربعی، دایره‌ای یا هشت‌وجهی است که مساحت سطح مقطع آن حداقل 25 و حداکثر 225 سانتی‌متر مربع است. بیلت فولادی در دو نوع ریختگی و نوردی تولید می‌شود. بیلت‌ها مستقیماً از طریق ریخته‌گری مداوم یا اکستروژن یا به‌طور غیرمستقیم از طریق نورد گرم شمش یا بلوم تولید می‌شوند. محصولات نهایی قابل‌تولید با استفاده از بیلت‌ها شامل انواع میلگرد و سیم یا مفتول می‌شوند.

تدارکات صنعتی سپاهان (Sepahansupplier)

عضو وندورلیست شرکت صنایع پتروشیمی و وزارت نفت شماره تماس با کارشناسان ما:

03137743152 09130086105 09356048827

اسلب فولادی

اسلب slab یا تختال نوعی شمش فولادی با سطح مقطع مستطیلی است که مساحت سطح مقطع آن حداقل 100 سانتی‌متر مربع بوده و به دو حالت ریختگی و نوردی توسط گروه تدارکات صنعتی سپاهان تولید می‌شود. اسلب‌ها معمولاً دارای ضخامت بالای 160 میلی‌متر بوده و نسبت عرض به ضخامت آن‌ها نیز بین 2 تا 12 است. این محصول عمدتاً از طریق روش ریخته‌گری پیوسته توسط تدارکات صنعتی سپاهان تولید می‌شود. محصولات نهایی قابل‌تولید با استفاده از اسلب فولادی شامل انواع ورق سیاه فولادی، صفحه یا پلیت، نوار، تسمه و زرورق یا فویل می‌شوند.

بلوم فولادی

نوع دیگری از شمش فولادی، بلوم bloom یا شمشه نام دارد که سطح مقطع آن مربعی بوده و حداقل مساحت مقطع آن 225 سانتی‌متر مربع است. این محصول نیز در دو حالت ریختگی و نوردی تولید می‌شود. محصولات نهایی رایج قابل‌تولید با استفاده از بلوم فولادی شامل ریل‌ها، انواع میلگردها و لوله‌های بدون درز می‌شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.