استاد بولت B7 و B8 چیست؟

استاد بولت B7 و B8 چیست؟

استاد بولت B8

  • استاد بولت با توجه به پرکاربرد بودن آن در صنایع گوناگون دارای انواع مختلفی می باشد که هریک از آن ها خصوصیات متفاوتی دارند.یکی از پرکاربرد ترین مدل های این پیچ ، استاد بولت B8 می باشد.استاد بولت گرید B8 مطابق استاندارد ASTM A193 از فولاد استنلس استیل 304 ساخته و تولید می شود .از خواص مکانیکی این گرید به حداقل استحکام کششی 515 مگا پاسکال، استحکام تسلیم حداقل 205 مگاپاسکال و الانگیشن حداقل 30 درصد می توان اشاره کرد.
  • این فولاد با دارا بودن 18 تا 20 درصد کروم و 8 تا 11 درصد نیکل ، متداول ترین فولاد استنلس استیل مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی برای تولید استاد بولت می باشد.
  • با توجه به استفاده استاد بولت ها در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی که زنگ زدگی استاد بولت ها موجب ایجاد آلودگی محیط می شود ، استفاده از استاد بولت های استیل متداول و الزامی است. همچنین از استاد بولت های استیل در اتصالات فلنج های استیل برای انتقال سیالات در محیط های آب و هوایی مرطوب و خورنده نیز استفاده می شود.استاندارد ابعادی تولیدی این استاد بولت هاASME B16.5 و استاندارد رزوه آن ها ASME B1.1 می باشد.

استاد بولت B7

برای پیچ های B7M، عملیات حرارتی نهایی، که ممکن است عملیات حرارتی باشد اگر در حداقل دمای 1150 درجه فارنهایت [620 درجه سانتیگراد] انجام شود، باید پس از تمام عملیات ماشینکاری و شکل دهی، از جمله نورد رزوه و هر نوع برش، انجام شود.آماده سازی سطح برای تست سختی، ارزیابی غیر مخرب، یا کشش پیچ اولتراسونیک مجاز است مگر در موارد دیگری که مشخص شده باشد مواد برای درجه B7 ممکن است با روش کوره القایی یا مقاومت الکتریکی عملیات حرارتی شوند. یکی از استاد بولت های رایج، استاد بولت گرید  b7است که خود زیرمجموعه های متفاوتی دارد که از جمله آن ها می توان به استاندارد استاد بولت b7m اشاره نمود که بسیار پرکاربرد است. از استاد بولت b7m معمولا در دماهای متوسط و بالا استفاده می گردد. در ارتباط با قطر استد بولت b7 باید به این موضوع اشاره کنیم که بین 110 الی 130 متغیر است. از این نوع استادبولت معمولا در زمینه هایی که در آن اتصالات لوله روغن وجود دارد، استفاده می گردد. ضمن اینکه در انواع شیرآلات و تجهیزات حفاری چاه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

استاد بولت b7 با استاندارد ASTM A193

استاد بولت b7 با استاندارد ASTM A193   از فولاد کروم-مولیبدن تولید می‌شوند و برای ایجاد خواص مکانیکی (مقاومت) مورد نظر، به روش خاصی تولید می‌شوند. گرید B7 رایج ترین گرید پیچ و مهره A193 در ساخت و ساز است همچنین در اتصالات فلنج و لوله‌های آب و فاضلاب و صنعت پتروشیمی استفاده می شود. استاد بولت B7  معمولاً به صورت فلزی بدون پوشش تولید و به فروش می‌رسند، اما می‌توانند داراری پوشش گالوانیزه گرم، روی، زایلان، روکش PTFE یا پوشش دیگری برای مقاومت در برابر خوردگی باشند.

توجه داشته باشید که پیچ‌های پوشش‌دار ممکن است دمای بالایی را که پیچ‌های بدون روکش B7 در معرض آن قرار می‌دهند، تحمل نکنند اما در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بهتری دارند.

از استادبولت b7 برای دمای متوسط رو به بالا قابل استفاده است. (مایع -50 درجه تا 900 درجه فارنهایت، هوا -40 درجه تا 900 درجه فارنهایت)

استاد بولت b7m با استاندارد ASTM A193

  • استاد بولت b7m با استاندارد ASTM A193 از نظر ترکیب شیمیایی با استاد بولتb7 (فولاد آلیاژی کربن) یکسان هستند، اما نیاز به استحکام پایین تری دارند. استادبولت b7m در برابر ترک خوردگی کلرید، سولفید و هیدروژن (SCC) مقاوم هستند و اغلب در صنایعی که در مجاورت گازهای اسیدی هستند، استفاده می شوند.
  • مشابه استاد بولت‌های B7 با این تفاوت که نقطه شکست و استحکام کششی کاهش می‌یابد و سختی تا حداکثر 235 است. برای استفاده در محیط‌های خورنده توصیه می شود. (50- تا 900 درجه فارنهایت)

تفاوت استاد بولت B7 و B7m چیست؟

مشخصات مختلف ASTM با یک “M” دنبال می شود که نشان می دهد یک استاندارد متریک معادل است. در حالی که در واقع یک مشخصات استاد بولت b7 وجود دارد که برای اتصال دهنده های متریک اعمال می شود، این مورد در مورد استاد بولت b7m صادق نیست. این یک نوع ماده متفاوت از A193 Grade B7 است. بنابراین A193 Grade B7M دقیقاً چه تفاوتی با A193 Grade B7 دارد؟
تفاوت های قابل توجهی هم در خواص مکانیکی و هم از نظر الزامات تست استاد بولت b7 و استاد بولت b7m وجود دارد. به عنوان مثال، استاد بولت b7 دارای حداقل استحکام کششی 100 ksi برای قطرهای زیر 4 اینچ است. حداقل استحکام کششی برای A193 B7 125 ksi برای قطرهای کمتر از 2-1/2in و 115 ksi برای قطرهای 2-1/2in – 4in است.

خواص مکانیکی استاد بولت b7

استاد بولت b7 از فولاد کروم-مولیبدن تولید می‌شوند و برای ایجاد خواص مکانیکی (استحکام) مورد نظر، خاموش و تمپر می‌شوند (عملیات حرارتی شده). گرید B7 رایج ترین گرید پیچ ​​و مهره A193 در ساخت و ساز است. استاد بولت B7 اغلب در اتصالات فلنج لوله و ساخت سوله و ساختمان ها استفاده می شود. این پیچ و مهره ها معمولاً به صورت فلزی بدون پوشش خریداری و فروخته می شوند، اما اغلب گالوانیزه گرم، روکش روی، روکش زایلان، روکش PTFE یا پوشش دیگری برای مقاومت در برابر خوردگی دارند. توجه داشته باشید که پیچ‌های پوشش‌دار ممکن است دمای بالایی را که استاد بولت های B7 در معرض آن قرار می‌دهند، تحمل نکنند.خواص مکانیکی استاد بولت B7M

استاد بولت B ۷
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.